Helyszíni állapotfelmérés, vizsgálati módszerek

A helyszíni vizsgálatot mindenki más és más metodika alapján végzi el, de a lényege szinte az összes megközelítési módszernek ugyan az. Sérülésre utaló nyomokat, idegen beavatkozást, nem megfelelő javításokat, meglévő műszaki és esztétikai hibákat keresünk. Alább pár pontban összefoglalva egy-két ellenőrzési eljárás, közel sem a teljesség igényével.

 

  • Karosszéria ellenőrzése szemrevételezés alapján, majd műszeres átvizsgálás, mind kívül, mind belül. Ha találunk karosszéria javítások, azok nem minden esetben utalnak törésre, nagyobb sérülésre a múltban. Ezek akár egy kisebb múltbéli javítási is lehet, ezért kell alapos átvzsgálást végezni. Adott esetben az is lehet, hogy csak gondosságból fényeztek után egy felületi sérülést... Ellenben ha a belső vázon találunk újrafényezést, az már problémás lehet.  

 

  • Utastér állapotának átvizsgálása, kárpitok, szőnyegek, kezelőszervek, műszaki dolgok szemrevételezése és kipróbálása. Lényeges, hogy minden működésre bírható dolgot ki kell próbálni benne, hogy működik-e, működnek-e. 

 

  • Műszaki részrek átnézése. Motortér, futómű körüli részek szemrevételezése, olajfolyások, szivárgások, gyáritól eltérő dolgok, megoldások keresése. Hűtővíz, motorolaj, fékolaj és minden egyéb folyadék ellenőrzése, kihajtások, kipufogó és minden releváns rendszer átnézése.

 

  • Próbakör. Ezalatt a fékeket, kormányművet, futóművet, motorerőt, sebességváltót és rengeteg egyéb alkatrészt, funkciót lehet ellenőrizni. Talán a leglényegesebb pontja az átvizsgálásnak.

 

  • Végül a jármű dokumentumait is átnézzük  (forgalmi engedély + törzskönyv), egyeznek-e az járművel és egymással. Ki a jelenlegi tulajdonosa a járműnek, ha cég akkor jogosult-e kereskedelmi tevékenység végzésére, stb.......

 

A leírás az átvizsgálást természetesen dióhéjban mutatja be, helyszínen a több éves tapasztalat vezeti az embert...

 

Azt azért kiemelve teszem hozzá, hogy egészen pontos hibákat meghatározni nem lehet, azokat kizárólag az adott terület megbontása után lehet feltárni, de nyilván erre egy autókereskedésben, benzinkúton nincs lehetőség, röntgen szemem pedig se nekem, se kollégámnak nincsen.

 

A valósághoz jelentősen közeli állapotot és hibákat, hibalehetőségek lehet meghatározni a helyszínen. Véleményem és eddigi tapaszatalataim szerint egy márkaszervizi vagy szakszervizben történő átvizsgálás esetében sem jut sokkal több információhoz az ember, de ettől függetlenül gyanúsabb esetekben javasolt a további vizsgálat, ha mindenképpen a kiszemelt jármű a vásárlás tárgya.